Zmiany w przepisach o działalności leczniczej, czyli co każdy świadczeniodawca wiedzieć powinien

Gabriela Jędrys        06 sierpnia 2016        73 komentarze

Od 15 lipca tego roku weszły w życie zmiany w ustawie o działalności leczniczej. Sporo o nich pisano, skupiając się głównie na regulacjach dotyczących ograniczeń w komercjalizacji szpitali albo możliwości kupowania świadczeń przez samorządy na takich zasadach jak robi to NFZ.

Chciałabym opowiedzieć Ci o tych zmianach, o których nie pisze się wiele, a które dotyczą Twojej działalności, drogi Świadczeniodawco, bo wszak jesteś podmiotem leczniczym albo prowadzisz praktykę zawodową, tak czy inaczej w większości przypadków wykonujesz działalność leczniczą i chciałbyś ją prowadzić zgodnie z obowiązującymi zasadami.

Zmiany w przepisach o działalności leczniczej

Zmiany w przepisach o działalności leczniczej

Po pierwszejako podmiot leczniczy nie prowadzisz już przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, tylko zakład leczniczy.

Definicja została ta sama – zakład to składniki majątkowe za pomocą których prowadzisz działalność, czyli np. lokal w którym masz przychodnię, o ile jest Twoją własnością, sprzęt którego używasz do udzielania świadczeń, itd.

A jeżeli jesteś lekarzem, który prowadzi indywidualną praktykę lekarską wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem, to teraz w tej przydługiej nazwie Twojej praktyki słowa „przedsiębiorstwo” zastępuje się słowami „zakład leczniczy”. To samo dotyczy praktyki pielęgniarskiej.

I tak w całej ustawie – wszędzie tam, gdzie było „przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego”, jest teraz „zakład leczniczy”.

Krzywisz się teraz, bo „zakład” kojarzy Ci się z zakładem fryzjerskim? Trudno, nie Tobie jednemu.

Po drugienie musisz już składać do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC, ani dokonywać zmian wpisów w tym zakresie.

Co nie oznacza że możesz teraz nie mieć tego ubezpieczenia, Nie, ono nadal jest obowiązkowe, ale nie zgłaszamy go do rejestru.

Po trzecie – jeżeli prowadzisz praktykę lekarską, mniej lub bardziej specjalistyczną, wyłącznie w zakładzie leczniczym (tak, tak, uczymy od razu nowych nazw), nie musisz mieć regulaminu organizacyjnego i słusznie, bo  w tym przypadku ten wymóg był pozbawiony sensu.

Po czwarte – jeżeli chcesz założyć nowy podmiot leczniczy, albo utworzyć w już istniejącym nowe komórki organizacyjne, to nie będziesz musiał przedstawiać w rejestrze decyzji administracyjnej Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czyli opinii potwierdzającej spełnianie warunków dla rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności.

To znaczy, że będzie można szybciej zarejestrować podmiot leczniczy i rozpocząć działalność, ale warunki sanitarne, ogólno-przestrzenne i inne i tak spełniać musisz. Instytucji, które mogą Cię skontrolować w tym zakresie jest wiele – PIS (nie partia, Broń Boże), wojewoda, Minister Zdrowia i oczywiście NFZ.

I wreszcie punkt piąty, bo „po piąte” jakoś nie brzmi najlepiej, jeżeli prowadzisz szpital, to nie musisz  już mieć ubezpieczenia z tytułu zdarzeń medycznych.

Łatwo zapamiętać i nie sposób nie zauważyć, że zmiany omówione w pkt 2-4 uproszczą Ci nieco życie.

Oczywiście nie są to wszystkie zmiany, jest ich sporo, polecam więc przeczytanie ustawy.

***

Są kwiaty tak bardzo ciemnoczerwone, że niemal czarne.

Kwitnie mi teraz na rabacie taka czarna piękność, drakiew purpurowa, scabioza atropurpurea.

IMG_5278

Gabriela Jędrys
radca prawny

Photo by Martha Dominguez de Gouveia on Unsplash

***

Procedura postępowania i organizacji udzielania świadczeń diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego

Jeżeli jesteś świadczeniodawcą w ramach pakietu onkologicznego, musisz pamiętać o jeszcze  jednej formalności, której musisz dopełnić, w związku z wymogami NFZ. Bo jest więcej niż pewne, że stanie się przedmiotem kontroli [Czytaj dalej…]

{ 73 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Iwona 14 października, 2016 o 07:50

Dzień dobry. Według tych nowych przepisów to rozumiem, że prowadząc działalność gospodarczą jednoosobową Poradnię to teraz też będę się nazywać zakład leczniczy?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 22 października, 2016 o 11:53

Jeżeli jest Pani podmiotem leczniczym, wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych, to nazwa, której Pani używa się nie zmieni. Tylko majątek przy pomocy którego wykonuje Pani działalność, dotychczas będący „przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego”, określa się zgodnie z ustawą o działalności leczniczej „zakładem leczniczym”, co znalazło odzwierciedlenie w rejestrze podmiotów leczniczych.
Więc teraz każdy podmiot leczniczy wykonuje swoją działalność w zakładzie leczniczym.

Odpowiedz

Karolina 3 listopada, 2016 o 14:02

Witam, Gdzie znajdę informację dotyczącą warunków które musi spełniać lokal? Czy coś się w tym temacie zmieniało skoro PIS nie wydaje już orzeczeń?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 7 listopada, 2016 o 10:41

Warunki które musi spełniać lokal w którym prowadzona jest działalność lecznicza, określone są w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. PIS nie wydaje już decyzji administracyjnych, ale podmioty wykonujące działalność leczniczą muszą bezwzględnie spełniać warunki prowadzenia działalności, w tym dotyczące lokalu i tu nic się nie zmieniło.

Odpowiedz

andrzej 7 listopada, 2016 o 11:40

Proszę ,o powiadomienie mnie o nowych wpisach i komentarzach przez email.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 7 listopada, 2016 o 11:47

Dziękuję bardzo:). Żeby powiadomienia o nowych komentarzach do Pana przychodziły, proszę kliknąć pod okienkiem komentarza w małe okienko z prawej sstrony przy tekście: „Powiadom mnie o kolejnych komentarzach przez email”. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Tomek 13 maja, 2017 o 12:30

Pani Mecenas, czy podmiot prawa handlowego jakim jest sp. z o.o. chcąc świadczyć usługi konsultacji psychiatrycznych, musi wpisać się jako zakład leczniczy?
Czy może jednak nie musi, skoro psychiatra jako lekarz medycyny i tak prowadzi swoją praktykę w formie np. działalności gospodarczej i wówczas w ramach wspópracy o świadczenie takich usług na rzecz sp. z o.o. nastepuje podpisanie umowy pomiędzy podmiotami gospodarczymy?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 9 czerwca, 2017 o 01:07

Jeżeli spółka z o.o. chce prowadzić działalność leczniczą, to musi się zarejestrować jako podmiot leczniczy i w związku z tym zakład leczniczy.

Odpowiedz

Marcin 20 czerwca, 2017 o 23:15

dziękuje za rozjaśnienie wielu tematów.Pozdrawiam

Odpowiedz

Alicja 11 lipca, 2017 o 08:39

Witam,
bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości:
1. mając działalność gospodarczą i własny gabinet dentystyczny trzeba się zarejestrować?
2. czy jest to konieczne aby inny lekarz wsłópracować ze mną?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 11 lipca, 2017 o 13:12

Jeżeli prowadzi Pani działalność gospodarczą i ma gabinet dentystyczny, to zapewne ma Pani również zarejestrowaną praktykę lekarską w swojej izbie lekarskiej. Jeżeli tak jest, to w porządku, nie każdy musi być podmiotem leczniczym rejestrowanym u wojewody.
W przypadku prowadzenia praktyki lekarskiej, lekarz nie może zatrudnić innego lekarza, a w przypadku podmiotu leczniczego jest to możliwe. Generalnie podmiot leczniczy rejestruje sie, gdy działalność lecznicza ma być prowadzona na większą skalę, m.in po to zatrudnić pracowników.
Mam nadzieję że odpowiedziłam na pytania:). Pozdrawiam serdecznie.

Odpowiedz

Alicja 12 lipca, 2017 o 12:37

Pięknie dziękuję za Pani odpowiedź, jednak mam jeszcze jedną wątpliwość.
Mam gabinet dentystyczny, mam działalność, zarejestrowaną praktykę lekarska, kasę fiskalną. Rozumiem, że nie mogę współpracować z innym lekarzem, którego nie chcę zatrudniać a jedynie współpracować i rozliczać się procentowo?
pozdrawiam Panią serdecznie i dziękuję za poświęcony czas

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 13 lipca, 2017 o 15:06

Zatrudnienie to w tym przypadku moim zdaniem pojęcie szerokie i obejmuje nie tylko umowę o pracę. Myślę że sprawa zasługuje na odrębny wpis.

Odpowiedz

Paulina 13 grudnia, 2017 o 14:53

witam,
co w sytuacji jeżeli stomatolog prowadzący indywidualną praktykę stomatologiczną chce zatrudnić w swoim gabinecie drugiego stomatologa? Powinien założyć obok indywidualnej praktyki lekarskiej „podmiot leczniczy” rejestrowany u wojewody? Nie wchodzi w grę zatrudnienie na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną? Bardzo proszę o odpowiedź.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 21 lutego, 2018 o 22:11

Lekarz prowadzący IPL nie może zatrudnić drugiego lekarza ani na umowę o pracę, ani na umowę cywilnoprawną. Jeżeli lekarz jest podmiotem leczniczym, to możliwe jest zatrudnianie lekarzy w tym podmiocie na podstawie różnych stosunków prawnych.

Odpowiedz

Emilia 17 lipca, 2017 o 22:10

Witam,
czy stosowany termin „indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego” widniejący w księgach rejestrowych prowadzonych przez Izby Lekarskie jest niepoprawny? Czy wobec tego Izby powinny teraz zmodyfikować nazewnictwo rodzajów praktyk zawodowych i stosować już poprawny termin: „indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym”?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 24 lipca, 2017 o 17:28

Oczywiście ten termin jest niepoprawny. W rejestrze podmiotów leczniczych zmiana pojawiła się dość szybko, a w rejestrze praktyk zawodowych, chyba ktoś zapomniał o wprowadzeniu zmiany i jest po staremu. No cóż…

Odpowiedz

Joanna K 27 lipca, 2017 o 13:59

Witam
Podmiot leczniczy prowadzi zakład leczniczy w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej pod danym adresem. Obecnie otwieramy się w innym mieście ale dokładnie z tym samym zakresem świadczeń. Rozumiem , że należy do wojewody zgłosić powstanie drugiego zakładu leczniczego, który w nazwie np. dodatkowo będzie zawierał miejscowość

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 27 lipca, 2017 o 22:48

Właśnie tak będzie dobrze, ale nazwa nie musi zawierać miejscowości w tym przypadku, chociaż można tak zrobić. Generalnie nazwa zakładu, jednostek organizacyjnych, komórek zależy wyłącznie od podmiotu leczniczego.

Odpowiedz

Stanisław 16 września, 2017 o 12:58

Prowadzę praktykę lekarską ogólną w formie Spółki cywilnej
Mam specjalizację z medycyny pracy.
Wydając orzeczenie, korzystam z konsultacji lekarzy specjalistów, których nie zatrudniam.
Czy wobec tego mam obowiązek zarejestrowania Zakładu leczniczego i dokonać rejestracji u Wojewody
pozdrawiam

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 30 października, 2017 o 10:22

W takim przypadku nie ma potrzeby tworzenia i rejestracji podmiotu leczniczego, o ile lekarze udzielają tych konsultacji w swojej siedzibie.

Odpowiedz

Stanisław 30 października, 2017 o 10:36

Bardzo dziękuje za odpowiedź
Mam jeszcze jedno pytanie.
Jeżeli prowadzę działalność leczniczą w formie spółki cywilnej z osoba która nie jest lekarzem, mam obowiązek zarejestrowania podmiotu leczniczego w rejestrze u wojewody czy mogę być zarejestrowany w Okręgowej Izbie Lekarskiej?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 30 października, 2017 o 11:11

Zdecydowanie trzeba zarejestrować taki podmiot w rejestrze wojewody. W OIL rejestruje sie wyłącznie praktyki lekarskie z udziałem wyłącznie lekarzy.

Odpowiedz

Katarzyna 30 października, 2017 o 10:08

Czy lekarz prowadzący indywidualną praktykę w przypadku zarejestrowania się jako podmiot medyczny (w celu zatrudnienia innego lekarza) nadal może się rozliczać na podstawie Książki przychodów i rozchodów, czy musi zmienić formę opodatkowania?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 30 października, 2017 o 10:20

Lekarz który zarejestrował działalnośc jako podmiot leczniczy może prowadzić KPiR, ponieważ nadal prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Chyba że osiągnięte przychody netto ze sprzedaży przekroczyły równowartość 2.000.000 euro, wtedy dopiero trzeba przejść na pełne księgi.

Odpowiedz

Sylwia 31 października, 2017 o 13:24

Witam serdecznie!
Moja sytuacja jest dość skomplikowana, stąd szczególnie zależy mi na Pani ocenie sytuacji:-)
Reprezentuję kilka zawodów związanych ściśle z ochroną, propagowaniem i promocją zdrowia.
Z wykształcenia jestem optometrysta , ortoptystą, opiekunem medycznym oraz optykiem.
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą i świadczę usługi dla firm jak i dla indywidualnych pacjentów ( 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana) Czy powinnam lub czy tylko mogę zmienić rodzaj swojej działalności ze świadczenia usług medycznych na podmiot medyczny? Czy należy zamknąć najpierw obecna działalność i otworzyć nową, czy dokonać gdzieś zgłoszenia. Ale gdzie i jakiego?
Dodam, że istotne jest dla mnie, że posiadam specjalistyczny samochód z rampą do przewozu niepełnosprawnych, ale nie jest to typowa karetka z noszami. Chciałabym świadczyć usługi przewozu dla moich pacjentów, ale nie wiem czy jestem podmiotem medycznym?

Bardzo dziękuje za odpowiedź

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 12 listopada, 2017 o 18:09

Moim zdaniem nie jest konieczne rejestrowanie w tej sytuacji podmiotu leczniczego, może Pani wykonywać świadczone usługi jako przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą.

Odpowiedz

Piotr 6 listopada, 2017 o 13:03

Witam Panią Mecenas. Czy udziela Pani poradnictwa i prowadzi sprawy poza Krakowem? – myślę o jakiejś formie współpracy dorażnej lub stałej z małym podmiotem…wróć – zakładem leczniczym. Pozdrawiam Piotr Gałuszka

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 12 listopada, 2017 o 18:03

Oczywiście, że tak, mam klientów w całej Polsce. I oczywiście że jeśli współpracuję, to z podmiotem leczniczym, zakład to „tylko” majątek podmiotu leczniczego.

Odpowiedz

Adrian 19 listopada, 2017 o 21:33

Witam, prowadzę jednoosobową działalność „Indywidualna Praktyka Lekarska Imię Nazwisko” i chcę dodatkowo inwestować w nieruchomości pod wynajem. Czy powinienem zmienić nazwę działalności, czy to nie ma znaczenia?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 21 lutego, 2018 o 22:26

Ma znaczenie. Praktyka lekarska jest działalnością gospodarczą regulowaną w ustawie o działalności leczniczej, a więc szczególną. W stosunku do niej mają zastosowanie także przepisy o swobodzie działalności gospodarczej. Prawo nie zabrania co do zasady prowadzenia kilku różnych działalności jednocześnie, także lekarzowi, jednak według poglądu Sądu Najwyższego, lekarz nie może wykorzystywać swego tytułu do celów komercyjnych.
Proszę też spojrzeć tutaj: http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/00FD7CF8
Istotny jest zwłaszcza ten fragment:
„Choć przepisy prawa bezpośrednio nie zabraniają lekarzom prowadzenia w ramach jednego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej kilku rodzajów działalności – oprócz praktyki lekarskiej (na co wskazuje casus zawarty w interpelacji) – to jednak zasady wykonywania zawodu lekarza, określone w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty, oraz zasady etyki lekarskiej wskazują, iż wykonywanie praktyki lekarskiej nie powinno być łączone z innym rodzajem działalności gospodarczej. Zawody lekarza i lekarza dentysty są zaliczane do zawodów zaufania publicznego, o których mowa w art. 17 ust. 1 Konstytucji RP, co oznacza, iż poddane są szczególnej regulacji ich statusu, sposobów nabywania uprawnień czy zasad wykonywania zawodu. Powyższy wywód ma na celu wskazanie, iż wszystkie wyżej powołane przepisy wskazują na wyraźne rozróżnienie pomiędzy prowadzeniem praktyki lekarskiej jako działalności gospodarczej od zwykłej działalności gospodarczej.”

Odpowiedz

Michał 5 grudnia, 2017 o 13:59

Witam serdecznie,
prowadzę firmę zajmujemy się sprzedażą sprzętu medycznego oraz rehabilitacją ruchową w domach pacjentów czy muszę zgłosić się do do dnia 30 listopada 2018 r. złożyć wniosek o wpis do rejestru podmiotów leczniczych, pod rygorem utraty prawa do wykonywania zawodu fizjoterapeuty.
Czy będąc podmiotem leczniczym będę mógł zatrudniać lekarzy na umowę o prace ?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 21 lutego, 2018 o 22:13

Niestety, na razie przepisy zmuszają fizjoterapeutów do rejestracji podmiotów leczniczych. Podmiot leczniczy może zatrudniać personel medyczny na podstawie umowy o pracę lub innych umów cywilnoprawnych.

Odpowiedz

Anna 13 grudnia, 2017 o 17:10

Dzień dobry Pani,
Mój problem polega na tym ,że pracuję jako pielęgniarka w systemie pracy zmianowej w Zakładzie Opiekuńczo- Leczniczym, świadczącym całodobową opiekę lekarską(popołudniu i w nocy pod telefonem) i pielęgniarską prowadzonym przez spółkę Z o.o. ,mającą kontrakt z NFZ Doliczany mi dodatek za pracę w godz nocnych i soboty oraz niedzielę wypłacany mi jest w kwocie 20% stawki godzinowej a nie jak mówi Ustawa o działalności leczniczej 65% i 45% Czy moje wynagrodzenie jest wypłacane w sposób prawidłowy?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 21 lutego, 2018 o 22:08

Przepisy dot. wynagrodzeń pracowników medycznych mają zastosowanie we wszystkich podmiotach leczniczych, zatem dodatek nie jest wypłacany prawidłowo.

Odpowiedz

Aleksander 14 stycznia, 2018 o 23:11

Dobry wieczór! Czy jako „indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska” w momencie gdy rozszerzę/przekształcę swoją działalność w tzw „podmiot leczniczy” czy tracę tym samym prawo do świadczenia usług medycznych innym podmiotom jako „indywidualna praktyka”? Czy jestem wtedy zobowiązany do podpisywania umów jak „podmiot z podmiotem” czy mogę wybierać z kim i w jakiej roli będę występował? Czy możliwa – w świetle prawa – jest następująca sytuacja: z jedną przychodnią podpisuję umowę jako „indywidualna praktyka” i świadczę usługi lecznicze osobiście a z NFZ podpisuję drugą umowę jako tzw „podmiot leczniczy” i do świadczeń (realizacji kontraktu) w drugiej przychodni zatrudniam innych lekarzy… Można tak być równocześnie i jednym i drugim ??? 🙂

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 21 lutego, 2018 o 21:59

Można jednocześnie prowadzić indywidualną praktykę lekarską i być podmiotem leczniczym, zdecydowanie tak.

Odpowiedz

Elzbieta 20 marca, 2018 o 17:28

Witam Pani mecenas, mam pytanie prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, jestem zarejestrowana jako podmiot leczniczy mam kontrakt z nfz, chcę się przekształcić w spółkę i nie wiem jaka jest najkorzystniejsza i pod względem
szybkiej i w miarę taniej zmiany, prostej w prowadzeniu księgowości i aby nie stracić umowy z nfz dziękuję za odpowiedz.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 21 marca, 2018 o 21:30

W razie przekształcenia na pewno Pani umowy nie straci, ale forma prawna działalności to sprawa bardzo indywidualna i nie mogę ot tak stwierdzić tutaj że np. spółka z o.o. jest lepsza od innej formy spółki, nie znając Pani sytuacji. Pozdrawiam:)

Odpowiedz

Piotr 25 marca, 2018 o 23:16

Witam Pani Mecenas,
prowadzę „indywidualna praktyka lekarska stomatologiczną” bez kontraktu z NFZ.
Czy jak przekształcę się w podmiot leczniczy aby móc zatrudniać lekarzy muszę mieć kontrakt z NFZ ?
czy będę podlegała kontroli NFZ jeżeli nie muszę mieć kontraktu?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 26 marca, 2018 o 11:10

Oczywiście że nie musi Pan mieć umowy z NFZ, aby się przekształcić i zatrudnić lekarzy. Może Pan zarejestrować się jako podmiot leczniczy, zatrudnić lekarzy i z pewnością NFZ nie będzie miał prawa prowadzenia kontroli tego podmiotu, bo będzie Pan prowadził działalność wyłącznie komercyjną. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Piotr 26 marca, 2018 o 22:20

Bardzo Dziękuję Pani za odpowiedź,
Kontynuując. Zakładając podmiot leczniczy równolegle do indywidualnej praktyki na siebie ale na innym adresie, najpierw muszę zgłosić to do CEIDG (zmianę we wpisie), następnie przygotować lokal wg warunków przestrzennych i sanitarnych a następnie zgłosić do rejestracji podmiot leczniczy w urzędzie wojewódzkim, czekać na odbiór i wydanie decyzji urzędowej.
czy prawidłowy jej mój tok rozumowania i postępowania ?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 16:14

Tak, taka będzie kolejność.

Odpowiedz

Piotr 27 marca, 2018 o 19:18

Witam Panią Mecenas ponownie.
Mam pytania z ustawy o działalności leczniczej:
„Art. 3.1.Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Art. 8.Rodzajami działalności leczniczej są:
1)stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne:
a)szpitalne,
b)inne niż szpitalne;
2)ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.”

Do którego rodzaju działalności leczniczej zaliczy się podmiot leczniczy praktyka stomatologiczna którą chcę założyć ?

Dziękuję i Pozdrawiam

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 16:13

Do ambulatoryjnych świadczeń zdrowtnych

Odpowiedz

jarek 4 kwietnia, 2018 o 10:11

Dzień dobry.Prowadzę indywidualną praktyke,planuje przekształcić ją w podmiot leczniczy,czy składając wniosek musze powiadomic „Sanepid”?Ponoc nie ma juz takiego obowiązku?Dziękuje

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 16:14

Nie ma już obowiązku zawiadamiania Sanepidu.

Odpowiedz

jarek 4 kwietnia, 2018 o 10:44

Jeszcze jedno pytanie,czy jest jakaś forma prawna pozwalająca innemu lekarzowi przyjmować pacjentów w moim gabinecie w sytuacji gdy mam indywidualną praktykę?czy jedynym rozwiązaniem jest podmiot leczniczy?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 16:16

Można się umówić z innym lekarzem na korzystanie z tego samego gabientu, w różnym czasie, ale wówczas drugi lekarz też musiałby mieć zarejestrowaną działalność w tym samym miejscu.

Odpowiedz

Agata 15 marca, 2019 o 21:33

Pani Mecenas,czy wówczas ,każdy lekarz musi mieć swoje kartoteki pacjentów ,czy mogą być wspólne?
Jaka powinna być umowa między lekarzami?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 kwietnia, 2019 o 11:59

Jeżeli dwaj lekarze prowadzą działalność w formie odrębnych praktyk zawodowych, to każdy z nich musi prowadzić odrębną dokumentację medyczną.
Jeżeli lekarz zatrudnia lekarza, to wówczas lekarz zatrudniony prowadzi dokumentację która należy do lekarza zatrudniającego.

Odpowiedz

Tomasz 14 maja, 2018 o 15:01

Bardzo ciekawy blog , proste, jasne informacje.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 16:04

Bardzo dziękuję:)

Odpowiedz

Iza 12 czerwca, 2018 o 21:27

Dzień dobry,
Pani Mecenas mam taką zagwozdkę. Wg mnie działalność lecznicza moze być wykonywana w podmiocie leczniczy. Ale są sanatoria, hospicja , poradnie rehabilitacyjne, domy opieki gdzie udziela się świadczeń zdrowotnych – a nie są to podmioty lecznicze. Proszę o odpowiedź z czego wynika możliwość nie zakładania podmiotu leczniczego.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 16:02

Te podmioty, które Pan wymienił, oprócz „domów opieki”, to są zazwyczaj właśnie podmioty lecznicze. Jakie pomioty są podmiotami wykonującymi działalność leczniczą i podmiotami leczniczymi – o tym mowa jest w ustawie o działalności leczniczej.

Odpowiedz

Cezary 22 czerwca, 2018 o 11:03

Witam, prowadzę gabinet usług fizjoterapeutycznych o numerze PKD 86.90.A dodatkowo planuję podjąć pracę na podstawie umowy cywilno-prawnej w szpitalu, który jest podmiotem leczniczym. Czy mój gabinet także musi być podmiotem leczniczym? Czy świadczenie usług jako podmiot leczniczy innemu podmiotowi leczniczemu jest w ogóle możliwe w świetle prawa?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 15:59

Jeżeli jest Pan fizjoterapeutą, już nie bedzie Pan musiał rejestrować podmiotu leczniczego, fizjoterapeuci będą mogli prowadzić praktyki, tak jak lekarze i pielęgniarki.
Co do zasady – podmiot leczniczy może świadczyć usługi medyczne innemu podmiotowi leczniczemu.

Odpowiedz

Tomasz 22 lipca, 2018 o 15:20

Dzień dobry
Mam pytanie do Pani Mecenas. Jestem przedsiębiorcą i prowadzę różne działalności . Chciałbym otworzyć wielostanowiskową klinikę stomatologiczną, ale nie jestem z zawodu lekarzem . Czy w związku z tym powinienem zarejestrować podmiot medyczny i wtedy będę mógł prowadzić działalność medyczną i zatrudniać lekarzy? Jakie formalności muszę spełnić ? Będę wdzięczny za podpowiedź.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 23 lipca, 2018 o 15:57

Każda osoba, która ma zdolność do czynności prawnych może być podmiotem leczniczym, nie trzeba być lekarzem. Formalności jest sporo, nie sposób odpowiedzieć w komentarzu, zapraszam do kancelarii – wirtualnie lub w Krakowie.

Odpowiedz

JOLANTA 11 września, 2018 o 14:24

Witam
Jestem pielegniarka która chciałaby założyć swoją działalność gospodarczą i podpisać umowe z nfz z zakresu POZ.
Jaka jest różnica pomiedzy NZOZ a indywidualną praktyką?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 8 listopada, 2018 o 21:40

Zasadnicza różnica jest taka, że w podmiocie leczniczym (czyli dawnym NZOZ) można zatrudniać pracowników, a w praktyce indywidualnej jest to niemożliwe.

Odpowiedz

bogdan 8 marca, 2019 o 09:39

Dzień Dobry-
mam pytanie Pani Mecenas. Prowadzę NZOZ i w jego ramach POZ. Czy mogę zatrudnić na godziny lekarza pediatrę 2x po 2 godz/tydzień, który w innej miejscowości ma swój NZOZ i kontrakt z NFZ na POZ. W moim POZ-cie prowadziłby tylko konsultacje dla pacjentów nie zbierając deklaracji wyboru.

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 kwietnia, 2019 o 11:56

Jeżeli ten lekarz ma zawartą umowę z NFZ, to niestety nie, ponieważ narusza zasadę z art. 132 ustawy o świadczeniach. Chyba że ten lekarz jest wspólnikiem spółki kapitałowej, która ma zawartą umowę z NFZ.

Odpowiedz

Barbara Małgorzata 31 marca, 2019 o 21:16

Dzień dobry Pani Mecenas,

czy możliwe jest uruchomienie w domu wielorodzinnym (kamienicy zamieszkiwanej przez rodziny), zarządzanym przez Wspólnotę mieszkaniową działalności leczniczej polegającej na stacjonarnym i całodobowym świadczeniu zdrowotnym innym, niż świadczenie szpitalne, wbrew woli Wspólnoty Mieszkaniowej?
Będę bardzo wdzięczne za odpowiedź.
Z wyrazami szacunku
BM

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 kwietnia, 2019 o 11:06

Tak, jest to możliwe. Będzie to zmiana sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego stanowiącego wyłączną własność jednego ze współwłaścicieli i nie jest wymagana zgoda właścicieli pozostałych lokali mieszkalnych. Jednak gdyby zmiana przeznaczenia lokalu z mieszkalnego na taki w którym byłaby prowadzona działalność lecznicza, wiązała się z koniecznością przebudowy ingerującą w nieruchomość wspólną (a jest to prawdopodobne np. w przpadku podjazdu dla niespełnosprawnych, itp) – wtedy wymagana będzie uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na przebudowę.
Powyższe potwierdza wyrok SN z dnia 16 stycznia 2008 r. (sygn. akt IV CSK 393/07).

Odpowiedz

Beata 4 kwietnia, 2019 o 17:21

Dzień dobry Pani Mecenas
Prowadzę z koleżanką podmiot leczniczy (spółka cywilna) są to usługi pielęgniarskie, mamy zawarty kontrakt z NFZ, więc obejmuje nas zakaz podwójnego kontraktowania, czy przekształcając naszą spółkę cywilną w spółkę partnerską ten zakaz nie będzie miał zastosowania? wiem, że przekształcenie w spółkę z o.o. jest najlepszym wyjściem, ale niestety prowadzenie sp z o.o. jest dla nas zbyt kosztowne

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 grudnia, 2019 o 18:09

Spółka partnerska jest również spółką osobową, więc zakaz podwójnego kontraktowania nadal ma zastosowanie.

Odpowiedz

Artur 9 kwietnia, 2019 o 10:44

Witam pani Mecenas,
od 2011 roku prowadzę NZOZ jako działalność gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną. w chwili obecnej chciałbym zmienić formę organizacyjno-prawną na spółkę cywilną i zaprosić wspólnika który będzie także prowadził działalność tylko w formie nowej spółki cywilnej. Moje pytanie jest następujące : czy muszę jeszcze raz zgłaszać się z wnioskiem do Wojewody o zarejestrowanie nowego zakładu leczniczego i zamknąć dotychczasowy, czy wystarczy dokonać zmian w księdze rejestrowej ? placówka jest tylko komercyjna bez żadnych kontraktów z NFZ a nowa spółka będzie działała na bacie dotychczasowej infrastruktury. z poważaniem Artur

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 grudnia, 2019 o 18:11

Wpisu w rejestrze podmiotów leczniczych nie można zmienić, utworzenie spółki cywilnej, która będzie prowadziła działalność leczniczą spowoduje utworzenie nowego podmiotu leczniczego, który trzeba zarejstrować.

Odpowiedz

Janusz 4 lipca, 2019 o 12:12

Jestem osoba fizyczną będącą podmiotem leczniczym wpisaną do księgi rejestrowej wojewody prowadzącym zakład leczniczy w innym miejscu niż adres podmiotu, a także udzielam świadczeń w gabinecie jako specjalistyczna praktyka lekarska.
W jakich rejestrach powinny być zapisane ww. działalności czy tylko w księdze rejestrowej wojewody czy także w izbach lekarskich?
Na działalności posiadam regon z dodanymi członami np.: xxxxxxxx000040 i xxxxxxxxx000029.
Pytanie jest zasadne w związku z e-receptą – tj. różne recepty na zakład leczniczy i specjalistyczną praktykę.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
z poważaniem Janusz

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 grudnia, 2019 o 18:23

Obecnie i podmiot leczniczy i praktyka zawodowa rejestrowane są w RPWDL. Żeby wustawiać e-recepty w ramach gabinetu należy zarejestrować się w RPWDL jako “Rejestr Praktyk Zawodowych” na stronie http://rpwdl.csioz.gov.pl – jeżeli jeszcze nie dokonał Pan rejestracji w tym systemie. Lekarz, który ma już zarejestrowaną praktykę (posiada założoną Księgę Rejestrową) żeby móc wydawać e-receptę musi jednorazowo uzysać tzw. uprawnienia do księgi.

Odpowiedz

Piotr 5 września, 2019 o 10:01

Dzień dobry Pani Mecenas.

Ja z kolei mam pytanie o nazewnictwo. Jestem w trakcie przekształcania spółki cywilnej, która się nazywała „NZOZ X (imiona nazwiska wspólników) s.c.” w spółkę z o.o., która będzie kontynuować 1:1 tę działalność. Mam wątpliwość, czy mogę sobie spółkę z o.o. zarejestrować w KRS pod nazwą np. „Ecsulap sp. z o.o”, czy musi to być nazwa „NZOZ Esculap sp. z o.o”. Czyli, czy muszę mieć w nazwie w KRS ten „NZOZ”?

Odpowiedz

Gabriela Jędrys 1 grudnia, 2019 o 18:27

Nazwa spółki z o.o., która ma być podmiotem leczniczym nie musi zawierać słów NZOZ, ale nie jest to też zabronione. Może Pani nazwać spółkę Esculap Sp. z o.o. i NZOZ Esculap Sp. z o.o.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Gabriela Jędrys Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Gabriela Jędrys z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kancelaria@umowynfz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: