Wczorajszy dzień zasypał nas nowymi regulacjami prawnymi w związku ze stanem epidemii. Staram się dla Was trzymać cały czas rękę na pulsie i informuję tutaj o ważnych zmianach dla świadczeniodawców NFZ.
Nie bawimy się dziś w prima aprilis 🙂
Zawieszenie obowiązków z pakietu kolejkowego NFZ na czas trwania epidemii koronawirusa COVID-19
Na czas trwania epidemii zawiesza się wykonywanie przez świadczeniodawców NFZ obowiązków związanych z pakietem kolejkowym, o których mowa w art. 23, 23a) i 23b) ustawy o świadczeniach.
Czyli nie sprawozdajemy kolejek oczekujących, harmonogramów przyjęć ani pierwszego wolnego dnia udzielenia świadczenia.
Oprócz tego szpital i świadczeniodawca udzielający świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej nie musi w czasie trwania epidemii umożliwiać pacjentom umawiania się drogą elektroniczną na wizyty, monitorowania statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia oraz powiadamiać pacjentów o terminie udzielenia świadczenia.
NFZ w czasie epidemii nie będzie też mógł prowadzić kontroli dotyczącej pakietu kolejkowego ani żądać wyjaśnień z nim związanych.
Pamiętaj że to nie znaczy, że możesz nie prowadzić kolejek w ogóle, ten obowiązek zostaje, tylko nie musisz przesyłać informacji o kolejkach do NFZ.
Gdzie szukać źródła tej regulacji?
W zmianach w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zawartej w specjalnej jeszcze innej ustawie, opublikowanej wczoraj, którą znajdziesz TUTAJ.
Jak zwykle szukanie jest trochę skomplikowane, więc od razu odsyłam Cię na samą górę strony 19 tego aktu, a jeżeli chcesz przeczytać przepis bez szukania, to brzmi on tak:
Art. 7b. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, od dnia ogłoszenia danego stanu, na okres jego trwania:
1) zawiesza się wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów art. 23, art. 23a i art. 23b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
O tym że kolejki wiecznie żywe, świadczy też dzisiejszy komunikat na stronie NFZ.
***
Ogród bardzo pomaga w tym czasie, jeszcze bardziej cieszę się że go mam.
Chociaż może powinnam się przerzucić z uprawy kwiatków na marchewkę, albo przynajmniej powiększyć jej areał, mając na uwadze trudne czasy, które przed nami.
Na razie pięknie się niebieszczą cebulice na rabacie i nie, nie są do jedzenia mimo że nazywają się tak warzywnie.
Gabriela Jędrys
radca prawny
Zdjęcie: cottonbro studio
***
Kontrole NFZ 7 lat wstecz
Jeżeli brakuje pieniędzy, należy je skądś wziąć. Świetnie sobie z tym radzą nasi politycy, choćby biorąc pieniądze dla ZUS-u z OFE, albo od nas, wymyślając całkiem nowe opłaty, których jeszcze nie było.
NFZ też jest państwowy i wymyślił sposób nie tyle na zarabianie, co na odzyskiwanie pieniędzy. Od kogo? [Czytaj dalej…]
{ 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Pani wpisy są bezcenne!
Staram się:)
Zasługuje Pani na wielkie uznanie publikując na blogu z wielką pasją i znajomością przedmiotu swoje wpisy o zmieniających się obecnie stanach prawnych dotyczących podmiotów leczniczych. Wobec tego pozwalam sobie skierować poniższe pytania, licząc na to że zechce Pani się nimi zainteresować i wypowiedzieć się. Pytania te nasuwają mi się pod wpływem mętliku spowodowanego specustawą.
1. Specustawa w art. 12 a zwolniła pracodawców z obowiązków wynikających z:
1) art. 229 § 2 zdanie pierwsze, § 4a w zakresie badań okresowych i § 5 ustawy z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495);
2) art. 39j i art. 39k ustawy z dnia 6.09.2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140).
Zwolnienia te nie dotyczą jednak badań wstępnych i kontrolnych. Zatem czy w świetle powyższych regulacji, w przypadku skierowanych na badania wstępne kandydatów do pracy na stanowiska kierowców zawodowych i uprzywilejowanych możliwe jest przeprowadzanie badań określonych w art. 39j i art. 39k ustawy z dnia 6.09.2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140), a jeżeli nie to czy możliwe jest zatrudnianie takich osób na tych stanowiskach?
Moim zdaniem zwolnienie z obowiązku kierowania na te badania dotyczy tylko badań okresowych, wobec tego badania te powinny być wykonywane w przypadku badań wstępnych osób zatrudnianych na stanowisku kierowców.
2. Czy lekarze medycyny pracy, uprawnieni do przeprowadzania badań profilaktycznych kandydatów do pracy i pracowników, zatrudnieni w podstawowej jednostce medycyny pracy, która zdecydowała się nadal przeprowadzać badania wstępne i kontrolne, mogą przeprowadzać te badania w systemie wskazanym w art. 12a ust . 3 specustawy, czy ta możliwość dotyczy tylko lekarzy, o których mowa w tym przepisie?
3. Czy niepubliczne podmioty lecznicze działające jako sp. z o.o., będące średnimi przedsiębiorstwami zatrudniającymi poniżej 250 pracowników, mające kontrakty z NFZ będą mogły ubiegać o wsparcie przewidziane w specustawie.
Bardzo lubię czytać wpisy Pani Mecenas (choć ostatnio czuję się trochę zaniedbana ) ma Pani ogromną wiedzę i lekkość pióra tak przydatną w pisaniu o tak niefajnych tematach.
Dziękuję
ps .Myśli Pani Mecenas ,że powinnyśmy szykować się na konkursy w czerwcu 2021?
Bardzo ciekawe wpisy, czekam na więcej!